28 maja wchodzi w życie unijna dyrektywa Omnibus. Co to znaczy dla sprzedających i jak powinni się przygotować użytkownicy Comarch e-Sklep?
Choć dyrektywa Omnibus zaczyna obowiązywać 28 maja na dzień publikacji tego artykułu wciąż nie ukończono prac nad polską wersją tej ustawy. Nie zmienia to jednak faktu, że sprzedawcy w Polsce są zobowiązani do jej przestrzegania, a niewywiązanie się z tego obowiązku może skończyć się wysoką karą
Dyrektywa ma na celu zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. W tym celu nakłada na sprzedających szereg obowiązków informacyjnych dla podniesienia przejrzystości mechanizmów sprzedaży i zapobiegania nieuczciwym praktykom.
W tym celu wprowadzony został wymóg, aby, w przypadku obniżki, obok nowej ceny podawana była najniższa cena, jaka obowiązywała w przeciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Co ważne, zasady te będą obowiązywać zarówno w przypadku przedstawiania cen w miejscu sprzedaży, a więc bezpośrednio przy produktach lub internetowych, jak również w reklamach towarów lub usług, w których prezentowana jest cena towaru.
Platformy marketplace’owe zostają zobowiązane do informowania czy dany sprzedający jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą. Jest to o tyle ważne, że w przypadku zakupu od osoby prywatnej nie mają zastosowania przepisy ochrony konsumentów, takie jak na przykład prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru.
Dyrektywa nakłada wymóg informowania klienta o fakcie indywidualnego dostosowania cen do konsumenta na podstawie zebranych na temat jego preferencji i zachowań konsumenckich, o ile takie mają miejsce. Ma to szczególne zastosowanie do rozbudowanych akcji promocyjnych i dynamicznego ustalania cen dla wybranych grup klientów, i chociaż przepisy nie określają dokładnie jak należy postępować w takich sytuacjach, za niedostosowanie się do tego wymogu Inspekcja Handlowa może nałożyć wysokie kary.
Kolejnym obowiązkiem będzie informowanie, dlaczego konsument korzystający z wyszukiwarki bądź platformy widzi towary, bądź oferty, w określonym porządku (na przykład przez podanie rodzaju sortowania i informacji o ofercie sponsorowanej). Jest to między innymi efektem głośnych spraw przeciw Google i Allegro za faworyzowanie własnych ofert.
Jak wynika z badan UOKiK ponad 93 proc. konsumentów sugeruje się opinią o produkcie przed dokonaniem zakupu, a 86 proc. zwraca uwagę na to, jaką opinię ma sprzedający, dlatego tak wielkim problemem dla nich są nieuczciwe i kupowane opinie, a także usuwanie recenzji negatywnych. W zapisach Dyrektywy Omnibus zawarto obowiązek informowania czy, i w jaki sposób, sprzedawca weryfikuje, czy opinia rzeczywiście pochodzi od osób, które dany produkt kupiły lub z niego korzystały. Tym samym za nieuczciwą praktykę uznawane będzie wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów, albo zniekształcanie lub zlecanie innej osobie zniekształcania opinii lub rekomendacji konsumentów, w celu promowania produktów. Zalicza się do tego również manipulowanie treścią i sposobem prezentowania opinii poprzez ich edycję czy usuwanie.
18 maja Comarch opublikował aktualizację aplikacji Comarch e-Sklep oraz darmowych szablonów odpowiadających na najważniejsze wytyczne Dyrektywy. W wersji 2022.3 wprowadzono:
Aby skorzystać z tych funkcji już dziś zaktualizuj szablon do wersji 2022.3
Korzystasz z szablonu dedykowanego lub modyfikowanego? Koniecznie zgłoś się do naszych specjalistów w celu sprawdzenia zgodności Twojego Comarch e-Sklep z wytycznymi Dyrektywy Omnibus