Grudniowa aktualizacja systemu Comarch ERP Optima to przede wszystkim możliwość naliczenia deklaracji PIT na formularzach obowiązujących za rok 2024. To także zmiany na kartach środków trwałych i WNiP będące przygotowaniem do prawidłowego sporządzania JPK_CIT.
Wersja Comarch ERP Optima 2025.1.1 umożliwia rozliczenia na drukach obowiązujących za rok 2024 deklaracji: PIT-8AR, PIT-8C, IFT-1/1R, PIT-11, PIT-28, PIT-36 oraz PIT-36L, a także wysyłkę deklaracji rocznych PIT-28(26), PIT-36(31) oraz PIT-36L(20) do systemu e-Deklaracje.
Na dzień udostępnienia wersji 2025.1.1 programu Comarch ERP Optima nie pojawiła się broszura informacyjna do załącznika PIT/O za rok 2024.W związku z tym po przeliczeniu deklaracji PIT-28(26), PIT-36(31) lub PIT-36L(20) z załącznikiem PIT/O(29) użytkownik powinien zweryfikować poprawność wyliczeń i dokonać ewentualnych modyfikacji wyliczonych kwot.
Zmiany dotyczące środków trwałych związane są z historycznością i reklasyfikacją środków trwałych, a także generowaniem odpisów NKUP na dokumentach amortyzacji. Jest to potrzebne do prawidłowego sporządzenia pliku JPK_ST_KR, będącego częścią JPK_CIT.
Jak pisaliśmy we wcześniejszym artykule dane na temat środków trwałych / wartości niematerialnych i prawnych będą niezbędne w plikach składanych w 2026r (za rok 2025), więc im wcześniej to rozwiązanie zostanie wdrożone w firmie, tym mniejsze będzie nawarstwienie pracy przy sporządzaniu JPK.
PIT kasowy to forma rozliczania podatku dochodowego oparta na faktycznym wpływie środków pieniężnych, co oznacza, że podatek jest naliczany dopiero po uzyskaniu zapłaty. Dotyczy głównie małych przedsiębiorców i stosuje się w ramach uproszczonych zasad księgowości.
Comarch ERP Optima 2025.1.1, poprzez dodanie szeregu parametrów do konfiguracji, automatyzuje procesy związane z PIT kasowym, w tym: dokumentach ewidencji, rejestrach VAT i danych kontrahentów
Ze względu na szczegółowość konfiguracji zalecamy zapoznanie się z informacjami w Bazie wiedzy Comarch (Księgowość – Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima )
W nowej wersji Comarch ERP Optima dla Biur Rachunkowych, w panelu Informacje o firmie dodana została możliwość podglądu informacji o liczbie otrzymanych od klienta dokumentów, a także podglądu i zmiany statusu zamknięcia miesiąca u klientów Biura korzystających z Comarch ERP XT oraz Comarch Moje BR.
Funkcjonalność dostępna jest dla biur rachunkowych, które mają skonfigurowaną Internetową Wymianę Dokumentów z Klientem.
Zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi na stronie ZUS, wprowadzono zmiany w sposobie uwzględniania wynagrodzenia z miesiąca, w którym pracownik korzystał ze zwolnienia z powodu siły wyższej w podstawie chorobowej, a także zmiany w wypłacaniu przez firmę w imieniu ZUS zasiłków z ubezpieczenia chorobowego oraz wypadkowego na przełomie roku.
Poprawione zostały zgłoszone przez użytkowników problemy z rozliczaniem nadgodzin i wakacjami składkowymi właściciela. Wprowadzona została także możliwość wygenerowania sprawozdania GUS Z-02 Badanie kosztów pracy.
Instalator aktualizacji Comarch ERP Optima znajduje się jak zwykle w dziale pobrań. Zachęcamy do zaktualizowania systemu.