Zadzwoń do nas Mapa dojazdu

Comarch ERP Optima 2026.0.1 – najważniejsze zmiany i nowości


03 listopada 2025

Zapytaj o aktualizacje Comarch ERP Optima

3 listopada 2025 Comarch udostępnił aktualizację swojego najpopularniejszego systemu ERP – Comarch ERP Optima w wersji 2026.0.1. Nowa odsłona przynosi liczne usprawnienia i dostosowania do zmian prawnych wchodzących w życie z początkiem 2026 roku. 

Pobierz aktualizację Comarch ERP Optima

 

KSeF 2.0 – przygotowanie do nowego systemu e-faktur

 

Optima 2026.0.1 to przede wszystkim zmiany wynikające ze zbliżającego się terminu obowiązywania Krajowego Systemu eFaktur. Nowa wersja integruje się ze środowiskiem testowym (DEMO) KSeF 2.0, umożliwiając przedsiębiorcom wcześniejsze zapoznanie się z nadchodzącymi zmianami w Krajowym Systemie e-Faktur. Dzięki temu użytkownicy mogą już teraz przetestować procesy wystawiania i odbioru e-faktur zgodnych z przyszłymi wymogami schemy FA(3) oraz zweryfikować nowy sposób autoryzacji za pomocą podpisu kwalifikowanego.

W związku z tym w ramach kolejnych zmian zostały takie udogodnienia jak seryjna zmiana kwalifikacji dokumentów na liście faktur zaimportowanych z KSeF i inne drobne poprawki

 

Czym się różni KSeF 2.0 od KSeF 1.0?

  1. Różnice w autoryzacji - Środowisko KSeF 2.0 (obecnie DEMO) wymaga autoryzacji wyłącznie podpisem kwalifikowanym, podczas gdy w przypadku KSeF 1.0 możliwa jest autoryzacja przy użyciu tokena.
  2. Wersja schemy FA i poberanie UPO - W przypadku KSeF 2.0 faktury wysyłane są w schemie FA(3), co umożliwia automatyczne pobranie dla nich Urzędowego Poświadczenia Odbioru. KSeF 1.0 bazuje na wzorcu FA(2) i nie pozwala na automatyczne pobieranie UPO

Obecnie, w nowej wersji 2.0 działa tylko środowisko testowe. Zmiana wersji środowiska produkcyjnego (obecnie funkcjonującego jeszcze w wersji 1.0) na KSeF 2.0 jest planowana na 1 luty 2026 r.

 

Aktualizacja druków deklaracji rocznych za rok 2025

 

Listopadowa aktualizacja pozwala na naliczanie deklaracji rocznych PIT- 36(32) na nowym formularzu obowiązującym za rok 2025 wraz z obsługą wydruku, wysyłką do systemu e-Deklaracje oraz eksportem do Comarch ERP Optima Pulpit Menadżera.

Do deklaracji PIT- 36(32) możliwe jest dołączenie następujących załączników: PIT/B(22), PIT/O(30), PIT/D(31), PIT/2K(9), PIT/ZG(8), PIT/Z(11), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/PM(1), PIT/MIT(2).

Deklaracja roczna  PIT-36(32) została dostosowana do wzoru obowiązującego za rok 2025. W ramach tych zmian wprowadzono nowe pola:

  • Sekcja E – Dochody i straty podatnika
    • Przychody z emerytury - renty z zagranicy
    • Praktyki absolwenckie i staże uczniowskie
    • Przychody z zasiłku macierzyńskiego
  • Sekcja G - Odliczenia od dochodu/zwolnienie
    •  Odliczenie z tytułu zatrudnienia żołnierzy terytorialnej służby wojskowej lub żołnierzy aktywnej rezerwy.
  • Sekcja T - Dane kontaktowe (pozycja Informacje dodatkowe zmieniona na dwie odrębne: Telefon i E-mail).
  • Sekcja U - Informacja o załącznikach.
    • Liczba dołączonych załączników PIT/WOT

 

Płace i Kadry - nowe wskaźniki i większa automatyzacja

W obszarze kadrowo - płacowym wprowadzono szereg aktualizacji związanych z nowymi przepisami:

  • Zaktualizowano wskaźniki obowiązujące od 1 września, 1 października 2025 oraz 1 stycznia 2026 r., w tym nowe minimalne wynagrodzenie w wysokości 4 806 zł brutto.
  • Dodano możliwość automatycznego generowania zbiorczych płatności z list płac, np. dla ubezpieczeń grupowych czy potrąceń. Użytkownik może określić instytucję, termin płatności oraz opis dla banku.
  • System umożliwia automatyczne pobieranie potwierdzeń wysyłki deklaracji ZUS DRA. Na liście deklaracji pojawiła się nowa kolumna „e-ZUS” z informacją o statusie dokumentu.
  • Usprawniono mechanizm wyrównań pensji w przypadku zmiany stawki zaszeregowania z mocą wsteczną- teraz uwzględnia także ewentualne nieobecności pracownika.

Oprócz tego dodano do sPrint nowe wydruki powiązane zbadaniami okresowymi i listami płac, zaktualizowano listę instytucji finansowych, z którymi można zawrzeć umowę o zarządzanie PPK. Wprowadzono także zmiany w ustawianiu kontynuacji okresu zasiłkowego w zwolnieniu chorobowym.

Poprawione zostały również błędy zgłaszane przez użytkowników – pełna lista poprawek znajduje się na stronach pomocy Comarch.

 

Handel i Magazyn – obsługa systemu kaucyjnego

Jedną z kluczowych nowości w wersji 2026.0.1 jest dostosowanie Comarch ERP Optima do wymogów systemu kaucyjnego, który zaczął obowiązywać w Polsce od 1 października 2025 r. Zgodnie z przepisami wszystkie jednostki handlowe, niezależnie od ich powierzchni, które oferują użytkownikom końcowym napoje w opakowaniach objętych systemem, są zobowiązane do pobierania kaucji za odpowiednio oznakowane opakowania.

Nowe funkcjonalności, odblokowywane po zaznaczeniu w konfiguracji firmy „Obsługa opakowań kaucjonowanych” pozwalają m.in. na:

  • definiowanie towarów objętych kaucją, z przypisaniem jej rodzaju i kwoty oraz schematu opakowań
  • automatyczne naliczanie i rozliczanie kaucji przy sprzedaży i zwrotach, wykazywanie kaucji na dokumentach sprzedaży
  • generowanie zestawień dotyczących obrotu opakowaniami zwrotnymi.

To istotne ułatwienie dla przedsiębiorstw z branży handlowej, zwłaszcza sprzedających napoje w opakowaniach zwrotnych.

 

Ułatwienie dla Biur rachunkowych – powiadomienie o potencjalnych klientach

W związku ze zmianami w systemie Comarch ERP XT (obecnie Comarch Betterfly) i Comarch Moje BR (Comarch Betterfly eFaktury) dodana została funkcja ułatwiająca łączenie biur rachunkowych pracujących na programie Comarch ERP Optima z potencjalnymi Klientami poszukującymi usług księgowych.

Dotyczy to biur zarejestrowanych w serwisie iKsięgowość24.

Klient zainteresowany usługą księgową wypełnia formularz na stronie www.comarchbetterfly.pl lub w aplikacji Comarch Betterfly, a biuro rachunkowe uczestniczące w programie partnerskim otrzymuje powiadomienie o nowym Kliencie poszukującym obsługi księgowe. Szczegóły zgłoszenia są dostępne w serwisie iKsięgowosc24 – tam biuro może podjąć decyzję o nawiązaniu współpracy.

Powiadomienie wysyłane jest do wszystkich bur odpowiadających kryteriom zgłoszenia, zaś dane klienta udostępniane są do biura, które jako pierwsze przyjmie zgłoszenie.

Po nawiązaniu współpracy Klient otrzymuje (jeśli jeszcze nie posiada) konto w Comarch Betterfly. Biuro rachunkowe wybiera dla Klienta odpowiedni wariant tej aplikacji (bezpłatny lub płatny) i dokonuje spięcia z Comarch ERP Optima poprzez Internetową Wymianę Dokumentów.

 

Podsumowanie

Aktualizacja Comarch ERP Optima 2026.0.1 to duży krok w kierunku zgodności z przepisami obowiązującymi od 2026 roku oraz w stronę większej automatyzacji procesów kadrowych i sprzedażowych. Nowe funkcje, takie jak obsługa systemu kaucyjnego i integracja z KSeF 2.0, pomogą firmom lepiej przygotować się na zmieniające się realia prawne i technologiczne.

 

Potrzebujesz pomocy z aktualizacją Comarch ERP Optima?

Napisz do nas