Wielkimi krokami zbliża się najgorętszy okres w branży handlowej – Black Week, który rozpoczyna okres przedświątecznych wyprzedaży. W ubiegłym roku 87% respondentów deklarowało udziału w wyprzedażach w Internecie, a 48% badanych zamierzało korzystać z promocji wyłącznie online.
Tylko jak przygotować sklep, żeby zamiast wielkich zysków nie skończyło się wielką porażką?
Przede wszystkim przygotuj się przed czasem. Chociaż do samego Black Friday pozostał miesiąc (w tym roku przypada 26 listopada), to wyszukiwarki już teraz notują wzrost zapytań o czarnopiątkowe promocje. Pozornie to dużo czasu, jednak poza samym przygotowaniem sklepu jako systemu, musisz też pamiętać o zadbaniu o asortyment, reklamę… jest tego trochę.
Zanim jeszcze pomyślisz o wysokości rabatów sprawdź, czy Twój sklep ma kompletny i zgodny z prawem regulamin. Czy uwzględniona jest polityka zwrotów i reklamacji? Czy nie ma tam klauzul niedozwolonych? Pamiętaj, że prawa konsumentów są bardzo jasno określone, a niedostosowanie się do nich skończy się - w najlepszym razie - odpływem klientów.
System Comarch e-Sklep podpowiada jakie są wymagane dokumenty – Ty musisz zadbać tylko o ich poprawność.
Przykład: Jeśli chcesz edytować istniejący regulamin, w panelu administracyjnym wejdź w zakładkę Ustawienia/Treści, a następnie Regulamin i inne. W tym miejscu możesz edytować istniejące dokumenty lub dodawać nowe.
W razie jakichkolwiek wątpliwości polecamy ekspertów z klauzuleniedozwolone.pl
Drugim ważnym obszarem do sprawdzenia są tematy finansowe. Comarch e-Sklep umożliwia integrację z wieloma operatorami płatności oraz obsługę przelewów tradycyjnych. Tu należy przede wszystkim sprawdzić czy dany kanał jest aktywny i obsługuje wymagane zgody. W sytuacji, kiedy w sklepie realizowana jest procedura VAT OSS należy dokładnie sprawdzić stawki VAT dla poszczególnych krajów.
Niemniej ważne są sposoby i koszty dostawy. Jeśli towary mają prawidłowo podane wymiary i wagę, system automatycznie wyłączy sposoby nadania, dla których przesyłka nie spełnia wymogów gabarytowych. Dobrym pomysłem jest aktualizacja cennika wysyłki – koszt dostawy jest często kluczowym argumentem za dokonaniem zakupu w danym sklepie.
Szczególnie ważne jest sprawdzenie, czy konkretny towar spełnia warunki świadczenia usługi poszczególnych przewoźników.
Przykład: na przesyłanie żywych roślin – ze względu na konieczność zapewnienia odpowiednich warunków – pozwalają regulaminy tyko niektórych kurierów. Aby wykluczyć tą kategorię z dostawy, na przykład do Paczkomatu, w panelu administracyjnym w menu Ustawienia / Płatności i dostawy wybierz zakładkę Dostawy, następnie kafelek z rodzajem dostawy i zakładkę Kategorie wykluczone. Jeśli chcesz wykluczyć tylko pojedyncze towary wybierz zamiast tego zakładkę Towary wykluczone. Tu dodasz właściwe kategorie lub towary.
W Comarch e-Sklep możesz ustawić trzy rodzaje rabatów: kupon procentowy, darmową dostawę i kupon wartościowy, przy czym to te dwa pierwsze stanowią według uczestników badań największa zachętę do zakupów.
Kupony mogą być przyznane wszystkim kontrahentom, bez względu na to, czy są zarejestrowani w sklepie, czy nie (najlepiej sprawdzają się, gdy kod rabatowy został udostępniony poza sklepem, np. w ulotce czy w ramach współpracy z influencerem), zalogowanym subskrybentom, nowym subskrybentom lub tylko wybranym osobom zapisanym do newsletteru. Dodatkowe parametry jakie możesz ustawić to:
Informacje o rabatach możesz wysłać subskrybentom bezpośrednio z panelu sklepu lub też umieścić jego kod w materiałach promocyjnych i mediach społecznościowych.
Nie masz jeszcze Comarch e-Sklep?
Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu? Skontaktuj się z naszymi ekspertami – chętnie pomogą.
Kampanie promocyjne to bardzo szeroki temat, dlatego skupimy się na działaniach, które możesz przeprowadzić z poziomu e-Sklepu.
Najprostszym z nich jest wymiana bannerów informacyjnych. Dobrze zaprojektowana grafika przyciąga wzrok i skupia uwagę na najważniejszych informacjach. Niestety działa tylko na odbiorców, którzy odwiedzają sklep.
Żeby dotrzeć do klientów, którzy na stronie pojawiają się sporadycznie, możesz poinformować o promocjach w newsletterze, czy też opublikować recenzję lub porównanie, żeby ściągnąć klientów poprzez swój blog. Treści do obu tych kanałów dodasz w panelu administracyjnym w zakładce e-Marketing. W panelu znajdziesz też zakładkę Pozycjonowanie, a niej wiele opcji dzięki którym Twój sklep łatwiej będzie znaleźć w wyszukiwarce.
Zrób to także pod kątem literówek w nazwach produktów, bo o ile wyszukiwarki w przeglądarce sugerują poprawną nazwę jeśli wpiszesz ją z błędem, to niestety nie pokazują wyników z niepoprawnie podanymi nazwami.
Tym zamykamy listę wskazówek. Czy napisaliśmy o wszystkim? Zdecydowanie nie. Nie wspomnieliśmy o kampaniach w sieciach reklamowych, optymalizacji opisów i stron od strony SEO, kampaniach w socjal mediach, zbieraniu danych do działań remarketingowych… ale to już część Twojej własnej strategii.